czwartek, 14 marca 2013

Klasyczne ciasto drożdżowe z jabłkami

Poleca: Ewa

Fot. Ewa

Nie ma nic przyjemniejszego niż zapach drożdżowego ciasta rozchodzący się po domu. Jeśli jeszcze dodać do tego pierwsze promienie wiosennego słońca - mamy niemalże błogostan. "Niemalże", bo efekt trochę psują czarne po zimie okna i generujące setki decybeli dzieci ;)

Składniki:
Ciasto:
40 g świeżych drożdży
250 ml letniego mleka
120 g cukru
1 cukier waniliowy
100 g masła, roztopionego
1 jajko
szczypta soli
500 g mąki pszennej
2-3 jabłka średniej wielkości, obrane i pokrojone w plasterki

Kruszonka:
100 g mąki
50 g cukru
50 g zimnego masła
szczypta soli

Drożdże wymieszać z łyżeczką cukru i 100 ml mleka. Odstawić na 15 minut. Ja odstawiam w prawie litrowym, wysokim kubku, pod ściereczką.

Resztę mleka wymieszać z masłem. Można masło z mlekiem rozpuścić w rondelku i ostudzić.
Cukier, mąkę, sól, cukier waniliowy i jajko wymieszać w misce. Wlać powoli mleko z masłem i na koniec drożdże. Wyrobić ciasto. Najpierw mieszam drewnianą łyżką, a potem wyrabiam ręką - wszystko w misce. Jak się bardzo klei, to podsypuję trochę mąką, ale nie za dużo. Ciasto jest dość klejące, ale powinno odchodzić od ręki.
Przykryć miskę ściereczką i odstawić do wyrastania na 1-2 godz. Ciasto powinno podwoić objętość.

Wyrośnięte ciasto przełożyć do formy (np. do tortownicy o średnicy 26 cm - ja mam kwadratową formę podobnych wymiarów i jej używam). Wierzch delikatnie posmarować oliwą (ewentualnie olejem lub stopionym masłem). Przykryć ściereczką i odstawić do wyrastania na ok. godzinę - ciasto powinno wypełnić formę.

W międzyczasie przygotować kruszonkę, ucierając wszystkie składniki drewnianą łyżką lub ręką.
Po wyrośnięciu ciasta na wierzchu ułożyć jabłka i posypać kruszonką. Zazwyczaj robię kruszonkę z połowy porcji, tylko masła daję więcej.
Piec ok. 30-40 minut w 200 stopniach - do suchego patyczka.

Fot. Ewa

Fot. Ewa

Fot. Ewa

Fot. Ewa

Przepis bierze udział w akcji na Durszlaku

20 komentarzy:

  1. mmm... pięknie wygląda! oj mam ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super drożdżówa! mam słabość do takiego szczególnie od razu po wyciagnięciu z pieca... zawsze musze uskubać kawałek, pod pretekstem sprawdzenia czy się w środku upiekło... a pierwszego dnia to zjadłabym sama z pół blaszki... na szczęście mój żołądek jeszcze to potrafi strzymać :PP
    Dziękuję za fajny wpis do akcji "Zimowe Jabłuszka" i pozdrawiam Ciebie Ewo i wszystkie pozostałe kobitki :)))
    Olinka - Smakowy Raj

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :)
      U nas zazwyczaj znika taka drożdżówka w dwa dni. I to tylko dlatego, że ją chowam wysoko i małe lepkie rączki nie mają bezpośredniego do niej dostępu ;)

      Usuń
  3. Drożdżowe ciasto to po prostu najlepsza terapia na wszystko:)
    Pozdrawiam Cię!

    OdpowiedzUsuń
  4. ...ale smakowicie wygląda ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wlasnie pieke ciasto zapach w calym domu

    OdpowiedzUsuń
  6. załamka, wyrosło mega i zakalec po całości. Kruszonka jedynie objedzona :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Pyszne ciasto - upiekłam i już skosztowałam! Zrobiłam pół na pół z jabłkami i brzoskwiniami z zalewy. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  8. już robię ale myślę że nie wyjdzie ;(

    OdpowiedzUsuń
  9. rośnie ale słabo

    OdpowiedzUsuń
  10. Piekłam już ciasto z tego przepisu kilka razy i za każdym razem wychodziło genialnie! Choć staram sie nie jadać słodyczy to to ciasto pochłaniam dosłownie :D Za chwilę biorę się ponownie za pieczenie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drożdżówka to właściwie nie słodycz ;) Taki chleb z "odrobiną" cukru :)
      Smacznego!

      Usuń
  11. wygląda apetycznie...czy można użyć drożdży suchych???jeśli tak to jaką ilość???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, choć to ciasto akurat zawsze robię ze świeżych, bo dodają zapachu :)
      Jeśli przeliczamy świeże na suche, to zawsze dajemy połowę, czyli tutaj ok. 20 g (to będą 3 saszetki drożdży instant). Pewnie mniej by wystarczyło też, ale to by trzeba poekperymentować :)

      No i z suchych oczywiście nie robimy rozczynu, tylko mieszamy je z mąką i od razu wyrabiamy ciasto.

      Usuń
    2. upiekłam,wyszło cudowne....pyszne...udało się nawet podzielić ze znajomymi :) jabłka i brzoskwinie świetnie pasują ale inne owoce sezonowe też będą świetne...dodaję do ulubionych

      Usuń
  12. aż ślinka cieknie - super zdjęcia.
    A przepis wypróbuje już niedługo i napisze o efektach :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Drożdżówka pyszna :) Zrobiłam z truskawkami :) Jedynie blaszka tortowa 26 cm jest za mała, chyba że ktoś lubi wysokie ciasto :) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Zainteresował Cię przepis?
Powiedz nam, co o tym myślisz :)
Czekamy na Twoje opinie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...